PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Dorota Rybak: jak budować dobre praktyki – struktura firmy i profile kompetencyjne

Dorota Rybak
07-02-2014, 08:01
Dorota Rybak: jak budować dobre praktyki – struktura firmy i profile kompetencyjne Dorota Rybak: jak budować dobre praktyki – struktura firmy i profile kompetencyjne (Fot. archiwum prywatne)
Aby zespół pracował efektywnie, żeby budował markę firmy i żeby zarówno pacjentom, jak i członkom zespołu było ze sobą dobrze, musimy popracować nad przewidywalnością naszej pracy, nad jednoznacznością pełnionych ról. Okazuje się bowiem, o czym mówią badania naukowe i co jest bardzo ważne, że to co bardzo destrukcyjnie wpływa na funkcjonowanie naszych praktyk, a także bezpośrednio na poszczególne osoby, to właśnie niejednoznaczność roli (ang. role ambiguity) – przekonuje Dorota Rybak, lekarz dentysta, psycholog, trener. To czwarta część cyklu poświęconego budowaniu dobrych praktyk.

W poprzednich odcinkach:

Dorota Rybak: jak budować dobre praktyki - kultura i misja

Dorota Rybak: jak budować dobre praktyki - wizja

Dorota Rybak: jak budować dobre praktyki - wartości firmy 

Warto poświęcić trochę energii i wypracować - dla dobra wszystkich - coś, co ja nazywam protokołem firmy. Minimalizuje to chaos i nieład. Nie tracimy energii na niepotrzebne nieporozumienia, czy wyjaśnianie ich, a zyskujemy chęć do pracy i dobry nastrój w pracy z pacjentami, nierzadko czas. Po prostu mamy go więcej na leczenie i przebywanie z pacjentami. A to przecież lubimy najbardziej.

 

Struktura firmy

Opracowanie struktury firmy jest bardzo potrzebne. Określamy - zazwyczaj także graficznie - jak wygląda organizacja naszej firmy, jaki jest układ stanowisk w ramach naszej praktyki. Szczególnie zalecane jest to dla dużych klinik. W graficznym przedstawieniu struktury organizacyjnej łatwo możemy odnaleźć każde stanowisko i w związku z tym także, kto komu podlega, kto komu szefuje oraz z czym do kogo się zwracać. Opisanie struktury firmy zazwyczaj jest dość prostym zabiegiem, jednak wiele porządkującym.

Stworzenie profili kompetencyjnych

Kolejnym etapem projektu, jaki często przeprowadzam z zespołem kliniki, jest opisanie kompetencji potrzebnych na dane stanowisko. Chociaż teoretycznie można byłoby ustalić to bez wspólnej pracy zespołu, ja zawsze proponuję warsztaty. Wszyscy członkowie zespołu przez jakiś czas skupiają uwagę na tym jakie umiejętności, cechy, postawy niezbędne są przy wykonywaniu pracy na danym stanowisku - i to nie tylko na swoim własnym. To daje wszystkim większą świadomość pracy, większą świadomość obecności w pracy innych członków zespołu, ich umiejętności. Wszystkie postulaty, zaproponowane przez członków zespołu, opisujemy w formie kompetencji i w efekcie powstaje profil kompetencyjny każdego stanowiska. Taki profil daje informację „na teraz" (co jest w tej klinice ważne na przykład na stanowisku recepcjonistki) oraz jest ważną informacją do wykorzystania na przyszłość, kiedy jako zarządzający naszymi praktykami będziemy poszukiwali nowych kandydatów na jakieś stanowisko.
Jeśli zapiszemy, że w naszej klinice jedną z kompetencji kluczowych na stanowisku recepcjonistki jest wysoka komunikatywność, to właśnie tej kompetencji będziemy szukać w procesie rekrutacji. Także podczas dokonywania oceny okresowej (a warto to czynić, o czym chwilę będzie w ostatnim odcinku) wykorzystujemy profile kompetencyjne do określania aktualnego poziomu posiadanej, a koniecznej na danym stanowisku kompetencji. Dzięki temu, możemy obserwować rozwój zespołu, planować rozwój zespołu poprzez organizowanie szkoleń dedykowanych, celujących w faktyczne potrzeby, a nie jakichkolwiek, które aktualnie są organizowane w pobliżu.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.