PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Czy pobierać opłatę za odwołaną wizytę?

en
23-05-2018, 10:24
Czy pobierać opłatę za odwołaną wizytę? Jak sobie radzić z pacjentami, którzy nie przychodzą na wizytę (fot. PTWP)
Pacjenci odwołujący wizytę, albo co gorsza bez uprzedzenia nie pojawiający się w gabinecie w wyznaczonym terminie, to prawdziwa plaga dla dentysty. Jak ten problem skutecznie rozwiązać?

Niektórzy właściciele gabinetów stomatologicznych w Stanach Zjednoczonych wprowadzili opłaty za opuszczone wizyty. Jednak Laura Hatch, założycielka firmy konsultingowej Front Office Rocks kształcącej recepcjonistki stomatologiczne uważa, że taki pomysł nie rozwiązuje problemu, który jest jednym z poważniejszych, z jakim praktyki dentystyczne muszą się stale zmagać.

Laura Hatch wyjaśnia dlaczego tak uważa. Otóż w jej opinii pacjent, który musi zapłacić za wizytę, do której nie doszło z jego winy, uczy się jedynie, że jest to cena za niestawienie się na umówiony termin. Niestety pod wpływem takiego doświadczenia nie zmienia swoich zachowań. Dla samego zaś gabinetu, ta opłata nie rekompensuje utraty zysku jaki płynie z wizyty, która się normalnie odbywa.

Pierwszym krokiem do rozwiązania problemu jest zrozumienie konkretnych przyczyn, dla których pacjenci nie dotrzymują terminów wizyt.

Głównych powodów należy szukać w psychologii. Dentysta nie oferuje przyjemności, a jedynie zabiegi, których ludzie nie cierpią i wolą unikać za wszelką cenę. Jeżeli więc tylko pojawi się jakikolwiek pretekst, by nie iść do dentysty, ale za to na przykład wykonać jakieś zlecenie w pracy, z pewnością znakomita większość z leczenia zrezygnuje.

I to jest to dość uniwersalna przyczyna wszystkich pretekstów, by odwołać i nie przyjść na wizytę.  Pamiętając o tym można wyróżnić trzy typy wizyt, które pacjenci najczęściej odwołują, a każda pod pewnym względem jest trudna do umieszczenia w grafiku.

Pacjent pierwszoplanowy
Pacjent, który do tej pory nie leczył się w twoim gabinecie, niemniej jednak coś sprawiło, że zapisał się na wizytę - może zaczął go niepokoić jakiś ząb, albo zdał sobie sprawę, że od bardzo dawna nie miał zabiegu czyszczenia. Niezależnie od motywów, taki pacjent nie czeka niecierpliwie na wizytę w nowym gabinecie stomatologicznym, gdyż nie jest to najprzyjemniejsza rzecz, jaka w najbliższym czasie może go spotkać. Taka wizyta wymaga silnej motywacji, aby przezwyciężyć niepokój i niewygodę spowodowaną wizytą u nieznanego stomatologa.

Dlatego warto się postarać, by pacjent pierwszoplanowy poczuł się związany z gabinetem. Służyć temu ma nieco dłuższa rozmowa przez telefon, podczas której zostanie przeprowadzony wstępny wywiad. Ponadto, im krótszy wyznaczany termin wizyty od tej rozmowy, tym lepiej i tym większe prawdopodobieństwo, że taka osoba się pojawi w gabinecie.  Jeśli termin będzie odległy, pacjent pierwszoplanowy może stracić motywację i poczucie, że wizyta jest sprawą pilną.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.