• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Czy karanie pacjentów za odwołanie wizyty ma sens?

Łukasz Sowa
13-03-2014, 07:52
Czy karanie pacjentów za odwołanie wizyty ma sens? Czy karanie pacjentów za odwołanie wizyty ma sens? (Fot. Dorota Rybak)
Aż 67 proc. amerykańskich stomatologów pobiera dodatkowe opłaty od pacjentów za odwołanie wizyty. Średnia wysokość kary wynosi 50 dolarów. W Polsce mówi się o tym ściszonym głosem.

W czasach kiedy każdy posiada telefon komórkowy, większość potrafi wysłać z niego wiadomość SMS, a wielu - email, niepowiadomienie o braku możliwości pojawienia się na umówionej wizycie jest zbrodnią - uważają amerykańscy stomatolodzy. Za zbrodnie wymierzają więc kary.
67 proc. ankietowanych portalu „The Wealthy Dentist" pobiera dodatkowe opłaty od pacjentów, którzy regularnie nie zjawiają się w gabinecie, choć byli zapisani. 28 proc. stomatologów rachunek powiększa po drugiej absencji, 39 proc. - dopiero po trzeciej.

Ile brak odwołania wizyty kosztuje pacjentów? Przedział kar jest szeroki i wynosi od 25 do nawet 100 dolarów. Średnio jest to 50 dolarów.
Od razu pojawia się pytanie, czy pacjent, który wie, że gabinet stosuje taki system motywacyjny dla pacjentów, nie zrezygnuje na zawsze z usług i poszuka innego lekarza? Odpowiedź wydaje się jasna, ale amerykańscy dentyści zdają się być bezlitośni.
Prawie 70 proc. z nich jest w stanie "poświęcić" pacjenta, któremu zbyt często zdarza się nie przychodzić na wizytę. 5 proc. stomatologów po 2 nieobecnościach, 37 proc. - po trzech, 26 proc. - po czterech lub więcej.

Są też tacy, których cierpliwość nie zna granic. 5 proc. ankietowanych przyznało, że nie jest w stanie zrezygnować z pacjenta, nawet jeżeli ten notorycznie nie przychodzi.

Łukasz Sowa, infoDENT24.pl: Czy stosować sankcje finansowe wobec pacjentów nieprzychodzących na umówione wizyty?

Dorota Rybak, lekarz dentysta, psycholog, trener (na zdjęciu): To temat żywy i obecny w wielu dużych klinikach jak i mniejszych praktykach lekarskich. Często, szczególnie ostatnio, uczestniczę w rozmowach na ten temat, czyli jest coś na rzeczy. Mamy kłopot, ponieważ nie chcemy ponosić strat z tego tytułu, ale też mamy obawy, że jeśli zaczniemy stosować sankcje finansowe za nieuprzedzone nieobecności stracimy naszych pacjentów.

infoDENT24.pl: Karać więc, czy nie?

Dorota Rybak: Nie stosuję sankcji finansowych, ponieważ obserwuję, że - choć dość popularne w Stanach Zjednoczonych - u nas nie są zwyczajową normą. Sądzę, że wprowadzenie takiej zasady zwalnia trochę obie strony z postawy „nie robimy sobie pewnych rzeczy, jesteśmy względem siebie fair, zachowujemy się etycznie". Gdybym wprowadziła takie opłaty, prawdopodobnie zgubiłabym, albo trochę zdewaluowałabym to, co między mną a pacjentem cenię sobie ogromnie: bardzo duży wzajemny szacunek i bardzo dobrą relację. Dbanie o taką wzajemną relację, bez sankcjonowania finansowego owocuje tym, że obu stronom zależy na tym, żeby ta relacja była w dobrej kondycji. A motywacja do dbania o naszą relację wypływa z nas, a nie z czynników zewnętrznych (w tym przypadku finansowych). I takie mam doświadczenia z moimi pacjentami.

SŁOWA KLUCZOWE
zarządzanie gabinetem   Dorota Rybak  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.