PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Co robić z niesolidnym pacjentem

ms
06-07-2018, 07:59
Co robić z niesolidnym pacjentem Pacjent niesubordynowany (foto: pixabay)
Zapomniałem, nie mogłem, nie wiedziałem takie tłumaczenia nic nie zmienią. Lekarz, lekarz dentysta czekał na pacjenta, ale ten nie pojawił się w gabinecie. Jest pomysł jak z tym zjawiskiem walczyć.

Chodzi o stworzenie bazy pacjentów niesolidnych, którym zdarza się nie tylko nie przybyć na umówioną wizytę, ale także którzy nie informują zawczasu o swojej absencji.

Sygnalizujemy jedno zastrzeżenie, projekt jest w stadium testowania. Ważne, że są tacy, którzy  podjęli się działania  w sprawie, o której chętnie każdy się wypowiada, ale niewiele z tego wynika. 

Projekt polega na stworzeniu bazy numerów telefonicznych niesolidnych pacjentów. Numerom przypisane są liczby niestawień na wizytę. W przypadku, kiedy pojawi się pacjent posługujący się numerem telefonicznym widniejący w budowanym systemie, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo nieprzyjścia na wizytę, korzystający z tego systemu świadczeniodawca mógłby wcześniej potwierdzić wizytę np. telefonicznie.

Strona niesolidny pacjent oferuje możliwość sprawdzenia czy numer dokonujący rezerwacji telefonicznej nie nadużył cierpliwości w innych placówkach. Strona ta powstała ze względu na wysoki odsetek nieodwoływanych wizyt lekarskich, na których pacjent się nie pojawia. Blisko 40 proc. wizyt nie dochodzi do skutku, bez jej odwołania ze strony pacjenta. W przypadku wizyt NFZ aż o 40 proc. skróciłaby się kolejka do lekarza i lekarza dentysty, gdyby pacjenci nie generowali tzw. sztucznego tłoku.

Twórcy rozwiązania prowadzą niezależne badania, z których wynika m.in. że co trzeci internauta nie zjawił się u lekarza, lekarza dentysty i nie odwołał jej. Pomimo niestawienia się na wizytę taka osoba nie czuje wstydu i bez żenady umówi się na wizytę do tego samego lekarza ponownie. Co dziesiąta osoba uważa także, że odwołanie wizyty jest konieczne, tylko w przypadku przekazania danych osobowych lekarzowi.

Inicjatywa cenna, tym bardziej, że problem ten nie jest tylko specyfiką polskiego systemu ochrony zdrowia i niezależnie od tego czy pacjent leczy się w oparciu o powszechne ubezpieczenie zdrowotne, czy w formule typowo komercyjnej.

***

Ze względu na wagę problemu postanowiliśmy zwrócić się z kilkoma pytaniami do osoby zaangażowanej w projekt.

infoDENT24.pl: Czy system weryfikacyjny ma dotyczyć tylko świadczeń „na NFZ”, jeśli tak, to kto i w jakim trybie ma wprowadzać dane o niesubordynowanych pacjentach? Świadczeniodawcy? Na pewno nie jest to możliwe w obowiązującym systemie w relacjach świadczeniodawca - NFZ, bo zbierania takich danych się nie przewiduje. 
Marcin Krufczyk, właściciel Dentysta.eu: Powstałby nowy system, oczywiście po decyzjach ze strony NFZ i Ministerstwa Zdrowia w celu uczynienia pacjenta odpowiedzialnym za informowanie lekarza o odwołaniu wizyty. Teraz takich obowiązków brak. W odpowiedzi na taka sytuację powstał nasz portal, który daje lekarzowi jedyne narzędzie do działania i motywowania pacjenta.

infoDENT24.pl: Dowolność reagowania na niestawiennictwo (póki co tego typu wpisy byłyby fakultatywne) sprawia, że wpisy będą przypadkowe.
Marcin Krufczyk: Nie mamy wpływu na pozyskiwanie treści i wymogi narzucane odgórne, w rozmowach z NFZ chętnie przedstawimy argumenty, dlaczego kroki w tym celu konieczne są do podjęcia

infoDENT24.pl:: Taki system zostanie natychmiast oprotestowany przez organizacje pacjenckie jako zbieranie informacji, które nie są wymagane prawem. W tym systemie przetwarzane są dane pacjentów bez ich zgody. Zaczną się słuszne protesty, bo w systemie znajdą się właściciele numerów telefonicznych, z których dokonano zapisu na wizytę, a którzy o tym nie mieli żadnej wiedzy. Poza tym teraz do systemu każdy internauta, niekoniecznie lekarz, może wprowadzić dowolny numer telefonu bez żadnej weryfikacji wpisu ze strony administratora strony. Muszą być one odrzucane przez system.
Marcin Krufczyk: Lekarz, do którego pacjent nie zgłosi się na wizytę lekarską, pomimo umówionej wizyty, może skorzystać z formularza dodania numeru telefonu na nasz portal. Widoczność tego numeru będzie dostępna dla innych dopiero po rejestracji i aktywacji konta z numerem PWZ lekarza, który chce dokonać sprawdzenia danych w wyszukiwarce.

Z poziomu gościa nie będzie możliwości ze stuprocentową pewnością stwierdzić czy szukany numer jest w bazie (ukryte ostatnie cyfry). Rozwiązanie takie wdrożone zostało w celu ochrony danych związanych z numerem telefonu. Obecnie jesteśmy w fazie rozwoju i liczymy się z tym, że ekspansja na tym obszarze to niełatwe zadanie obarczone dużym ryzykiem i koniecznością wsparcia organów państwowych.

Jak dokładnie działa nasza strona opisujemy tutaj

infoDENT24.pl: Jeśli ma to być powszechny system dedykowany lekarzom, lekarzom dentystom, których czas pracy lekceważą pacjenci, to kto ma go stworzyć. To wymaga bardzo dużych pieniędzy i rozwiązania wielu problemów np. z autoryzacją dostępu.
Marcin Krufczyk: Koszty wdrożenia są wysokie jeśli, ktoś widzi w tym chęć zysku, procedura wymaga niewielkich poprawek np. eWUŚ - tak jak sprawdzamy uprawnienia pacjenta, tak możemy sprawdzić czy pacjent sumiennie umawia się na wizyty - ale tego nie obejmuje w chwili obecnej nasz portal. To jedynie zamysł - jak najprostszą drogą uzyskać zamierzony cel, czyli odgórna współpraca w celu polepszenia sytuacji polskiej opieki zdrowotnej w zakresie zminimalizowania kolejek.

Nasz cel nie ma służyć gnębieniu niesolidnych pacjentów. Jest to jedynie jedna z kluczowych form motywacji. Zależy nam na masowej edukacji w oparciu o uzyskane w badaniach dane. Na przykład: faktem jest, że blisko 10 proc. niesolidnych pacjentów to ci, którzy zgłoszeni zostali na wizytę przez osobę trzecią. Osoby takie nie zjawiło się na tej wizycie, ani jej nie odwołało.

Osoby pomimo niestawienia się na wizytę, bez odwołania nie czują się w żaden sposób winne i bez wahania umówią kolejną wizytę w tym samym gabinecie (26,3 proc. wskazań) - pytanie jest czy tym razem nie zmarnują czasu lekarza i przyjdą?

Pacjent nie stawiający się na wizytę działa na szkodę innych pacjentów i ogólnie służby zdrowia, działa więc w złej wierze, to nie jest dopuszczalne, a biorąc pod uwagę statystyki - przekazywane informacje między lekarzami są potrzebne do prawidłowego prosperowania i świadczenia usług osobą, które tego potrzebują.

Nie chcemy szkodzić pacjentom i ich szkalować. Dyscyplina zawsze będzie wzbudzać emocje i kontrowersje, projekt ma pokazać rządzącym, że jest sposób na rozwiązanie problemu i liczymy na poparcie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.