• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Co mówić, a czego nie mówić pacjentom

en
31-08-2016, 09:09
Co mówić, a czego nie mówić pacjentom Nieporozumienia z pacjentem nie pomagają w pracy (fot. pixabay)
Radzi Brad Guyton, dentysta praktykujący w Denver, dziekan Pacific Dental Services Institute i profesor na University of Colorado School of Dental Medicine oraz Valerie Kendrick, coach w Pacific Dental Services.

Co innego się mówi, co innego się słyszy. To niestety przytrafia się wszystkim. Jeśli jednak sytuacja taka ma miejsce w gabinecie stomatologicznym, pacjent wychodzi zniechęcony, z poczuciem, że nieodpowiednio się nim zajmowano i tylko zdarto z niego pieniądze.

Błędy w komunikacji podważają zaufanie, pacjent nie akceptuje sposobu leczenia i często już nie wraca na kolejną wizytę. Oto najczęstsze błędy dentystów.

Dzisiaj chciałbym zrobić…
Chcesz w jasny i przekonujący sposób powiedzieć pacjentowi, jakie procedury powinny zostać wykonane. Mówisz na przykład: 
- Chciałbym dzisiaj usunąć próchnicę oraz zrobić koronę na tym zębie.
Tymczasem pacjent myśli: 
- Nie obchodzi mnie co chciałbyś zrobić, powiedz mi jakie leczenie jest rzeczywiście potrzebne, o ile w ogóle jest potrzebne.

Pacjent czuje się pewniej, jeśli ma wybór. Lekarz często pytając go o zdanie,  pozwala mu poczuć, że bierze udział w procesie leczenia.  Lepiej zabrzmi więc: 
– Z tyłu tego lewego trzonowca jest rozległa próchnica, przez to jest on słabszy i grozi mu pękniecie. Czy to ma dla Pana znaczenie? 
Jeśli pacjent potwierdza, odpowiadamy
– W takim razie sugerowałbym odpowiednie leczenie, by uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Gdybym był na Pana miejscu…
To frustrujące, gdy idziesz do restauracji, pytasz kelnera co poleca, a on wymienia najdroższe danie z menu. Podobnie dzieje się w gabinecie stomatologicznym. Teoretycznie pomagamy pacjentom w decyzji, mówiąc że na ich miejscu wybralibyśmy konkretny typ leczenia. Tymczasem pacjent rozumie, że jedynie wciskamy mu najdroższe zabiegi, albo myśli:
- Jasne, że wybrałbyś kosztowne leczenie, przecież pieniędzy ci nie brakuje.

Ludzie raczej wybiorą leczenie, które inni „im podobni”, by wybrali. Toteż mówiąc:
- Moi pacjenci z podobnym problemem, zwykle wybierają tę opcję – osiągamy cel.

Jeśli nie zajmie się Pan tym..
Chcesz, by twoi pacjenci otrzymywali najlepsze z możliwych leczenie i rozumieli potencjalne skutki odsuwania leczenia w czasie. Ale pacjent może odbierać tak przekazywaną informację jak straszenie i myśli:
- Dlaczego dentysta mówi mi, że nie potrafię dbać o swoje zęby? 
Warto więc nieco zmienić to sformułowanie: 
- Z doświadczeń z moimi pacjentami wynika, że jeśli taka zmiana pozostanie nie wyleczona, często kończy się na bólu, a niekiedy nawet na utracie zęba.

Najprawdopodobniej moglibyśmy zrobić…
Zaufanie w relacji pacjent-dentysta jest niezwykle ważne. Pacjenci ufają lekarzowi, jeśli okazuje on, że dba o swoich pacjentów i jest pewny siebie. Jeśli dentysta mówi:
- Pewnie moglibyśmy zrobić koronę
to pacjent myśli:
- Ten lekarz nie jest pewien, nie chcę, by zajmował się moimi zębami.
Lepiej więc przedstawić realne możliwości w bardziej kategoryczny sposób.

SŁOWA KLUCZOWE
komunikacja_pacjent_dentysta  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.